Atšilus orams, gatvėse padaugėja ne tik dviračių ar automobilių. Į gatves išrieda ir kur kas daugiau motociklų, kurie žiemos metu buvo kruopščiai slepiami garažuose. Pastebima, kad į antrąją pusę pervirtęs pavasaris – motociklų sezono pradžia. Ne tik keliuose, bet ir skelbimų portaluose.

Tačiau, kaip išsirinkti motociklą,jeigu tavo akiratyje naudotos transporto priemonės. Galbūt ieškai daugiau sportinio tipo motociklo ir planuoji skirti iki 3500 Eur. Į ką reikia atkreipti dėmesį ir ką būtina patikrinti perkant motociklą, pataria ekspertai.

Ką svarbu apžiūrėti?

Atvažiavus apžiūrėti naudoto motociklo, Virginijus Žukauskas, motociklų specialistas, pirmiausia, pataria patikrinti jo ridą. Iš motociklo ridos galima spręsti, kiek laiko ir kaip buvo važiuota transporto priemone. „Taigi, pasitikrinus ridą jau galime daugiau spręsti apie motociklo būklę, užduoti klausimų pardavėjui, apžiūrėti tam tikrus mazgus, mechanizmus ar detales“, – sako V. Žukauskas. 

Po ridos patikrinimo patariama apžiūrėti užvedimo raktą – ar jis yra originalus. Patikrinti, ar raktas tinka kuro bakui užrakinti, ar tinka sėdynei atidaryti. Atidarius sėdynę, patikrinti ar niekas nevirinta, apžiūrėti plastmases. 
Vėliau pastatyti motociklo ratą tiesiai, atsistoti kiek tolėliau ir vizualiai patikrinti transporto priemonės geometriją. „Būtina patikrinti atstumą tarp rato ir aptako. Jeigu tarpas užima du pirštus, tai yra normalu. Jeigu pastebime, kad ratas per arti aptako, ar stovi kitu kampu, tuomet gali būti lenktas rėmas ar šakės“, – sako motociklų ekspertas.

Jeigu motociklas senesnis ir šakės „neverstos“ (angl. upsidown), esant smūgiui į transporto priemonės priekinę dalį, dažniau sulinksta šakės, o ne rėmas. Žinoma, apžiūros metu nevertėtų pamiršti apžiūrėti ir rėmo. „Jeigu jis buvo „plyšęs“ ir jį bandyta sutvarkyti, bus pastebimos taisymo žymės – arba siūlė kitokia, arba palikti šlifavimo ar virinimo pėdsakai. Aišku, yra auksinių rankų meistrų, kurie sutvarko tokius gedimus taip, kad išoriškai neįmanoma pastebėti, bet čia jau viskas krenta ar pardavėjų sąžinės“, – sako V. Žukauskas. 
Nerijus Paketūras, transporto priemonių skelbimų portalo Autogidas.lt projekto vadovas teigia, kad labai svarbu patikrinti ir dokumentus – ar jie tvarkingi, ar motociklas dar nėra registruotas Lietuvoje. „Ypač svarbu patikrinti motociklo rėmo numerį – ar skaičiai ir raidės sutampa su tomis, kurios nurodytos dokumentuose. Rėmo numeris turi būti ant matinio, šiurkštaus paviršiaus, jis jokiu būdu negali būti šlifuotas“, – sako N. Paketūras.

Firminių motociklo lipdukų būklė – dar vienas svarbus patikros elementas. Skaičius ir raidė turi būti ant vienos plėvelės. Reikia patikrinti lipdukus ir ant sėdynės, ir ant bako. Jeigu motociklas yra perdažytas, tuomet matosi dažymo žymės, raidės užklijuotos atskirai, jos nėra kaip vientisas lipdukas. 

„Jeigu ant motociklo apsauginio skydelio yra įbrėžimai, reiškia jis buvo nuvirtęs. Apžiūrėti, ar nėra žymių ant duslintuvo, veidrodėlio. Kiek įmanoma, reikia patikrinti aptakus, ar jie nebuvo klijuoti, nebuvo virinti. Tai galima patikrinti rankiniu būdu. Patartina apžiūrėti visas plastmases, ar jos nebuvo trūkusios, virintos, ar varžteliai originalūs“, – patarimus dalija N. Paketūras.

Kaip patikrinti variklį?

Apžiūrint motociklą svarbu apžiūrėti ir patį variklį – ar variklio tarpinės nekeistos, ar  nesimato per daug išlindusio hermetiko. Patikrinti tepalo lygį, koks tepalo skaidrumas. 

„Atvažiavus pirkti motociklo, reikia patikrinti, ar variklis yra šaltas. Jeigu šiltas, reikia klausti, kodėl taip yra, nes galbūt šaltas variklis neužsiveda ar yra kitos problemos, kurias norima paslėpti. Galima ir atvirkštinė stuacija – jeigu variklis susidėvėjęs, užvedus jį, tepalas yra klampesnis ir triukšmas mažesnis. Kuo variklis labiau kaista, tepalas skystėja, tada pasigirsta visi jo garsai, galima sukiojant akceleratoriaus rankeną išgirsti ar motoras dirba tolygiai“, – pasakoja V. Žukauskas.

Jeigu variklis šaltas, leidžama jam padirbti iki darbinės temperatūros, pageidautina iki  40-60 laipsnių. Tuomet galima bandyti važiuoti. „Važiavimo metu reikia tikrinti pavaras, kaip jos junginėjasi. Į pirmą, iš pirmo į antrą, iš antro į trečią. Jos turi jungtis sklandžiai, be jokių garsų. Pabandykite junginėti įvairiai ir su sankaba, ir be sankabos. Taip pat išbandomi ir stabdžiai, visas jų valdymas ar nėra laisvumo, ar neatsiveržusi vairo ašis, ar gale nėra jokio klibėjimo“, – pasakoja motociklų ekspertas.

Ekspertai pataria nepamiršti stabdžių diskų. Juos galima patikrinti pirštais – orientuotis pagal patį disko kraštą, briauną. Jeigu briauna yra storesnė negu vidus, reiškia diskas yra ganėtinai padėvėtas. Ant disko turi rašyti, koks gali būti jo nusidėvėjimas – gali būti 4 mm arba 5,5 mm. Priekinio rato stabdžių diskai yra didesni, todėl dyla lėčiau, bet jie yra dažniau naudojami ir ant jų geriausiai matomas naudojimo intesyvumas. 

Taip pat reikia patikrinti, ar stabdžių diskai nėra laisvi, jeigu „plaukiojančio“ tipo (su kniedėmis), pasižiūrėti ar nėra per didelio laisvumo tarp kniedžių. Apžiūrėti ir stabdžių kaladėles, ratlankius, ar nėra įdaužti, radiatorių. Jeigu radiatorius buvo taisytas, gali matytis įlenkimai, klijavimo, virinimo žymės. 

„Reikėtų išbandyti, kaip veikia amortizacija, dirba šakės. Galinis amortizatorius turi būti nei per laisvas, nei per kietas – atsisėdus ir pasiūbavus motociklą, jis turi auštyn žemyn judėti standžiai ir iš karto grįžti į pradinę padėtį. Apžiūrėti ar galinio amortizatoriaus reguliavimo varžteliai be didelių sukiojimo, reguliavimo žymių. Amortizatoriai dažniausiai būna hidrauliniai arba hidrauliniai-dujiniai, tai gi taip pat apžiūrėkite, nėra prasisunkusio tepalo žymių“, – sako V. Žukauskas.

Dėvėtų motociklų pirkėjams patariama apžiūrėti, ar nebuvo remontuotos šakės. Jos turėtų būti idealiai lygios, jokių bangelių, jokių įbrėžimų. Jei ant darbinio paviršiaus yra įbrėžimai, jie gali sugadinti šakių riebokšles, tuomet pradės sunktis tepalas, kuris bėgs ant stabdžių diskų.