Naujų automobilių rinka grįžta į įprastas vėžes – naudą pajus ir pirkėjai, ir pardavėjai

Po daugiau nei trejus metus naujų automobilių rinkas drebinusių neramumų gamintojai dar puse lūpų, bet vis dažniau kalba apie stabilizaciją. Pradėjus skelbti pirmojo šių metų ketvirčio rezultatus, tapo akivaizdu, kad bent dalis šios pramonės šakos dalyvių pagaliau sugebėjo normalizuoti gamybos ir tiekimo procesus, tad kai kurių markių mėgėjams būsimų pirkinių nebereikės laukti metus ar dar ilgiau.

Situaciją vaizdžiai iliustruoja Lietuvoje populiariausių gamintojų trejetuke įsitvirtinusios bendrovės „Škoda“ pirmojo 2023 metų ketvirčio deklaracija. Ji rodo, kad pagerėjo visi pagrindiniai rodikliai: tiek finansiniai, tiek tiekimo.

Štai bendrovės automobilių pristatymas klientams visame pasaulyje, palyginti su 2022 metų pirmuoju ketvirčiu, didėjo 12,6 proc. – iki beveik 210 tūkst. vnt., įskaitant ir gamintojai itin svarbias Vakarų ir Pietų Europos rinkas. Pavyzdžiui, Ispanijoje čekai sugebėjo pirkėjams pristatyti net 92,5 proc. daugiau automobilių, Jungtinėje Karalystėje – 59,1 proc., o Italijoje – 50,3 proc.

Centrinės Europos regione įmonės „Škoda“ pristatymo apimtys augo 20,3 proc. – iki 42,6 tūkst. naujų automobilių. Tai gera žinia ir markės gerbėjams Lietuvoje.

Populiariausias išliko „Škoda Octavia“ modelis – per pirmąjį ketvirtį vien jo pristatyta 45 tūkst., arba 16,1 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu pernai. Antroje vietoje – mažasis SUV „Kamiq“, kurio realizuota 32,3 tūkst., arba 32,8 proc. daugiau nei pirmąjį 2022 m. ketvirtį.

Įmonės pajamos pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginus su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, ūgtelėjo 30 proc. ir pasiekė 6,794 mlrd. eurų, o veiklos pelnas padidėjo iki 542 mln. eurų, t. y. net 60,8 proc.

 

Nauda pirkėjams

Šią teigiamą tendenciją Čekijos gamintoja sieja su komponentų tiekimo normalizavimu ir su tuo susijusiu gamybos trukdžių sumažėjimu. O tai savo ruožtu reiškia ir automobilių pristatymo terminų stabilizaciją.

„Lietuvos metų automobilio“ konkurso komisijos nario Justo Lengvino teigimu, dėl atsikuriančio naujų transporto priemonių tiekimo pirmiausia išloš pirkėjai. Specialistas pažymi, kad jiems tiesiog nebereikės mašinos pirkimo planuotis keliolikai mėnesių į priekį.

„Tai palengvins daugybę dalykų. Pavyzdžiui, seno automobilio pardavimą, pradinės įmokos planavimą ir panašiai. Kai pristatymo terminai siekė metus ir daugiau, daugelis tiesiog atidėjo naujos transporto priemonės pirkimą“, – svarsto žurnalistas.

Anot jo, tikėtina, jog šie rinkos pokyčiai gali lemti naujų automobilių kainų stabilizaciją, o kai kuriais atvejais – gal net ir nedidelį apmažėjimą.

„O tai reiškia, kad pirkėjui nebeteks išgirsti „automobilis kainuoja tiek, bet kai pagaminsime, gali kainuoti kažkiek daugiau“, – šypsosi pašnekovas.

 

Papildomas argumentas pardavėjams

Tiekimo atkūrimas ypač svarbus vidutinės klasės gamintojams, per metus parduodantiems gerokai daugiau nei milijoną naujų automobilių. Būtent jų buvo priversti laukti vairuotojai masiškiausiai. Be to, neslūgstant elektromobilių paklausai, gamintojai ir taip vos spėja patenkinti norinčiųjų persėsti į netaršias transporto priemones lūkesčius.

Iliustratyvų pavyzdį pateikė ta pati „Škoda“. Per pirmąjį šių metų ketvirtį elektromobilio „Enyaq“ tiekimas pirkėjams išaugo net 40,7 proc., palyginti su tokiu pat laikotarpiu pernai.

Pasak J. Lengvino, žinių apie tiekimo normalizavimąsi jis girdi vis daugiau. Žurnalistas perspėja, jog tai dar nebūtinai gali būti taikoma visiems gamintojams, nes vieni tvarkosi greičiau, kiti užtruks ilgiau.

„Tačiau bendras fonas, regis, gerėja. Manau, kad dabar gamintojams tai – konkurencinės varžybos: keliais mėnesiais trumpesnis naujo modelio laukimas gali būti svarus pardavimo argumentas, kai lyginami tos pačios klasės automobiliai“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.

 

Populiariausiųjų trejetuke

Tiek Lietuvoje, tiek visose trijose Baltijos šalyse „Škoda“ rikiuojasi tarp populiariausių naujų automobilių markių. „Data Center“ duomenimis, pernai mūsų šalyje 1 870 automobilių pardavusi Čekijos įmonė užėmė trečiąją vietą. Ji nusileido tik tradiciniams lyderiams „Volkswagen“ (3 354 vnt.) bei „Toyota“ (6 334 vnt.). Visame regione čekai pernai pardavė 6 560 automobilių ir taip pat buvo treti.

Nuo metų pradžios „Škodos“ importuotojo teises perėmus Estijos bendrovei „Auto 100 AS“ ir gamintojai vėl didinant automobilių atidavimo apsukas, tikimasi dar didesnio proveržio. Lūkesčius iliustruoja ir naujausi skaičiai: preliminariais „Autotyrimų“ duomenimis, šių metų gegužę „Škoda“ Lietuvoje pardavė 321 automobilį ir taip pat užėmė trečią vietą po bendrovių „Toyota“ bei „Volkswagen“, kurios realizavo atitinkamai 476 ir 433 naujas transporto priemones.

Šiemet Čekijos markė pristatys dvi svarbias naujienas: ketvirtosios kartos flagmaną „Superb“, kuris ir toliau bus gaminamas tiek su liftbeko, tiek su universalo kėbulu, bei naujos kartos „Kodiaq“ visureigį. Iki 2026 metų čekai planuoja išleisti šešis naujus elektromobilius, tarp kurių bus mažas ir kompaktiškas SUV modeliai.